Beställning 

För att göra en beställning lägg till den önskade varan i korgen. Efter detta kan du se varan du valt i korgen. Om du vill välja en vara till, gå tillbaka till listan av varor, välj ännu en vara och lägg till den i korgen. Du kan alltid gå från listan till korgen genom att trycka på knappen ”varukorgen” upp på höger sida. Varor du har valt sparas i korgen.
När du är färdig att göra beställning, gå till ”lägg till varukorg”. I ”varukorgen” upp på höger sida kan du ändra på t.ex. mängden av varor eller också ångra. Följ instruktionerna och fyll i alla nödvändiga uppgifter. Du kommer att få en bekräftelse på din beställning med e-post. Vi ber dig vänligen fylla i dina uppgifter, namn, adress, telefonnummer och e-postadress korrekt. Det är viktigt för snabb leverans.

OBS! Kunden ansvarar för att adressuppgifter och kontaktinformation stämmer. Vid förändring eller fel av uppgifter erhåller vi oss rätten att debitera 225 kr per korrigering.

Leverans 

Leveranstid

Beställningar gjorda innan klockan 11.00 på arbetsdagar packas och skickas samma dag.
Om beställningen placeras efter 11.00 kommer den att skickas nästa dag.

Transportbolag behöver normalt 1-4 arbetsdagar för att leverera varorna till postombudet eller till mottagarens adress.
För leveranser norr om postnummerområde 82 (Östersundsregionen), samt öar utan broförbindelse, förlängs leveranstiden 1-2 arbetsdagar.

OBS! Leveranstiderna är uppskattade och vi kan aldrig garantera leverans till en viss dag.

När paketet lämnar oss skickas ett mail med paketets kollinummer så att du kan följa ert paket.
Om paketet dröjer ligger det på ditt ansvar att med ert kolli nummer se efter vad som har hänt med din försändelse.
Om avi ej skickas från ert lokala postkontor går det att lösa ut paketet med kolli nummer och legitimation.

Vi jobbar för att hantera och leverera ut din beställning från vårt lager så snabbt som möjligt.

Vi föreslår att du beställer varorna i god tid för att undvika att frukten förstörs.

OBS!  Det är inte möjligt att komplettera en redan lagd order eller slå samman den med en annan beställning.

Leverans till privatadress

  • paket upp till 30 kg skickar vi med PostNord* till ditt närmaste postombud
  • om du har beställt flera varor kan vi skicka dem som separata försändelser och de kommer eventuellt att levereras på olika tider
  • paket över 20 kg eller stora beställningar som består av flera stora varor, levereras med PostNord som pallgods.   Då ska mottagaren aviseras när godset har anlänt till den spridande distributions- och inhämtningspunkten och man kommer överens om tid för lossning
  • på avisering som du ska få från PostNord som avsändare kan det stå namnet av vår partner Riksman- Estland

Fraktkostnader

Fraktkostnader för varor från rubriken ”för hemmabruk”

  •  Fri frakt på order över 890,00 kr
  • 189,00 kr på order under 890,00 kr**

** Leveranskostnader oavsett  vikten eller destinationen inom Sverige. Leveranskostnader läggs till varornas pris. 

Fraktkostnader för varor från rubriken ”för musterier”

Fraktkostnader för varor från rubriken ”för musterier” räknas individuellt utifrån beställningens storlek, vikt och leveransadress. Du får gärna kontakta oss för att kolla exakta priset för frakten av större varor.

Vi levererar också till Norge

Din beställning skickas som paketleverans med Posten. För stora paket måste vi ta ut verklig fraktkostnad, vi kontaktar dig för mer information om pris. Normal leveranstid till Norge är ca 6-10 vardagar.

Du betalar inte moms. Norsk moms tillkommer och debiteras dig i efterhand. För leverans till Norge vänligen kontakta oss innan köp.

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi betallösning som kallas för Klarna Checkout.
Genom att  lämna information i kassan och klicka på "Slutför köp" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.

Det finns följande betalsätt:
1. Faktura
2. Delbetalning 
3. Kortbetalning
4. Direktbetalning

Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.
Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice. Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.se under "Mina sidor", se "Hitta din faktura" på startsidan.

Moms

I rubriken "för hemmabruk" alla priser visas inklusive moms 25%.
I rubriken "för musterier" priser visas exklusive moms 25%.

Mottagningskontroll

Det åligger köparen att vid godsets ankomst undersöka att godset inte har skadats under transporten.

Brist eller skada på godset, som kan antas ha uppkommit under transport, skall anmälas direkt till fraktföraren och till oss.  

Om något inte stämmer anteckna det på transportörens dokument,  annars kommer det vara svårt reklamera transportskadan hos transportföretag och bevisa att paketet blev skadad under transporten, inte efter att man har hämtat det.

Transportskada eller brist enligt ovan kan ej åberopas om anmälan inte görs inom 4  dagar från mottagande.
 

Garanti och reklamation

Reklamera skriftligen via mejl, tack. 

Reklamation av transportskada eller brist avseende godset skall göras skriftligt inom 4 dagar efter att köparen har mottagit godset via reklamation@fruktpress.se 

Vi lämnar 1 års garanti från den dag då kunden har fått varorna enligt datum på leveranssedel. Garanti gäller ej för normalt slitage eller oaktsamt handhavande av produkterna.

Reklamation skall göras eller bekräftas skriftligen och innehålla uppgift om bristen eller skadans art och omfattning. 

Reklamerar köparen ej enligt ovanstående bestämmelser, förlorar han rätten att framställa anspråk på grund av felet.

Återlämning

Du som konsument kan återlämna varorna inom 14 dagar från den dagen du har fått dem. Varan skall återlämnas i originalförpackningen. Vi tar inte tillbaka varor som har använts eller varor som skadats genom kundens felanvändning. När du ångrar ett köp ska du skicka tillbaka varan inom 14 dagar och det är du som ska betala för returfrakten. Du står för risken vid eventuell retur till oss.
Vi har ingen fysisk butik och levererar endast varor direkt från vårt lager.  Det är dessvärre inte möjligt att skicka varor till kontor i Stockholm.

För att utnyttja returrätten, mejla oss gärna så får du information om returvillkor och returadress. 
OBS! Returer som skickas in utan avisering accepteras ej.

Returadress: 
Ace Logistics / Riksman OÜ
Rukki tee 12
75306 Lehmja
Estland

OBS! Ångerrätten gäller endast för konsumenter.
Företag har alltså inte ångerrätt.
Enskilda näringsidkare är inte konsumenter och har därför inte heller ångerrätt.

ÅterbetalniÅterbetalning

När vi har mottagit din retur och kontrollerat varan så skickar vi ett e-postmeddelande med bekräftelse på returen. Vi kommer också att meddela dig om din återbetalning har godkänts eller nekats.
Ett villkor för återbetalning är att produkten redan har mottagits av vår lager och att bevis på den returen tillhandahålls. Om produkten har skadats på grund av vårdslös hantering av konsumenten är konsumenten ansvarig för eventuell värdeminskning av produkten.

Om återbetalningen har godkänts kommer denna att behandlas och inom 15 dagar automatiskt dyka upp på ditt kort eller den betalningsmetod du använde vid köpet.


Ej utlösta paket eller försändelse

För ej utlösta försändelser med vikt på upp till 30 kg debiteras 375 kronor för att täcka frakt, returfrakt, emballage, postförskottsavgift samt administrativa kostnader. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 7 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet.

Om kostnad för returfrakten skulle överstiga 375 kr(om det exempelvis rör sig om större/tyngre paket som inte hämtas ut), förbehåller vi sig rätten att debitera dig en avgift som motsvarar den faktiska returfrakten på upp till 1443,00 kr. Försändelsen ligger hos postombudet i 7 dagar innan den returneras till oss. 

Observera att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.
Om du som mottagaren vägrar att ta emot ett godset, står du för returkostnaden till oss. 

* Vi förbehåller oss rätten att välja en annan transportör.